
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2011. 

 

V  PROCES DIGITALIZACIJE 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, nisu zabeležene bilo kakve aktivnosti koje bi se 

odnosile na proces digitalizacije, što je već samo po sebi krajnje zabrinjavajuće, imajući u vidu 

da je, po Vladinoj Strategiji digitalizacije, ostalo tek nekih 9 meseci do planiranog potpunog 

prelaska na digitalno zemaljsko emitovanje televizijskog programa. 

 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

1. Savet za borbu protiv korupcije je 1. juna predstavio Izveštaj o privatizaciji Novinsko 

izdavačkog preduzeća „Novosti“, koji je Vladi Srbije dostavljen 17. maja 2011. U dopisu koji je 

tom prilikom Vladi dostavljen uz Izveštaj, Savet je predložio održavanje sastanka na kojem bi 

bilo razmotreno šta se može preduzeti kako bi se otklonile posledice kršenja zakona u 

privatizaciji „Novosti“, čime bi se sprečilo uvećanje štete po državu. Na konferenciji za štampu je 

saopšteno da Savet iz Vlade nije dobio nikakav odgovor. „Dve nedelje smo čekali odgovor Vlade i 

očekivali da ćemo do sada već razgovarati o Izveštaju, jer bi toliko nezakonitosti, koliko ih je bilo 

u postupku privatizacije ‘Novosti’, predstavljalo crvenu lampicu za svaku Vladu“, rekla je 

predsednica Saveta, Verica Barać. Ona je dodala da će taj Izveštaj biti test za Tužilaštvo: „Ako 

Tužilaštvo ne vidi razloge za procesuiranje i ako u ovom slučaju ne vidi elemente organizovanog 

kriminala, onda mi nemamo nikakve šanse u borbi protiv korupcije“, rekla je predsednica 

Saveta. Član Saveta, Jelisaveta Vasilić, objasnila je da je privatizacija „Novosti“ započeta u 1991. 

godini po tadašnjem Zakonu o društvenom kapitalu i da je postupak okončan rešenjem Direkcije 

za procenu imovine od 19.7.1999. godine, po kome je verifikovana vrednost kapitala i vlasnička 

struktura, po kojoj je u privatnoj svojini bilo oko 70%, a društvenoj oko 30% kapitala. MeĎutim, 

takvo rešenje Direkcije je poništeno pravnosnažnom presudom Višeg privrednog suda od 

16.2.2000. godine, nakon čega je Direkcija 29.2.2000. godine poništila sva svoja ranija rešenja, 

sve odluke „Novosti“ i javne pozive za upis akcija. Ovo, po Savetu zapravo znači, da u momentu 

donošenja Zakona o privatizaciji u 2001. godini, „Novosti“ nisu bile privatizovane po 

prethodnim propisima, te je zakonit postupak privatizacije mogla sprovesti jedino Agencija za 

privatizaciju po Zakonu o privatizaciji. Uprkos tome, 12.10.2002. godine „Novosti“ donose 

odluku o utvrĎivanju ukupnog kapitala i utvrĎenju vlasničke strukture, tako što prepisuju isti 

odnos kao u poništenom rešenju Direkcije za procenu imovine, a Privredni sud u Beogradu, na 

osnovu takve odluke „Novosti“ od 12.10.2002. godine, vrši registraciju. Nakon ovoga, 17.5.2005. 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2011. 

 

godine, data je ponuda za preuzimanje akcionarskog društva od strane firme, iza koje je stajala 

nemačka WAZ-Mediengruppe. Vlada, meĎutim, donosi zaključak 9.06.2005. godine, kojim 

konstatuje da vlasnička struktura nije utvrĎena. Nakon navedenog zaključka, Komisija 

obustavlja postupak preuzimanja. Vlada dalje, 16.2.2006. godine, donosi zaključak da se izvrši 

revizija procene i vlasničke stukture kapitala „Novosti“ i daje nalog Ministarstvu privrede da taj 

postupak sprovede. Ministarstvo ne postupa po nalogu Vlade, ni kada 27.5.2006. godine 

„Novosti“ počinju postupak uključivanja akcija na Berzu. U roku od osam dana od uključivanja 

na Berzu, gotovo svi mali akcionari „Novosti“ prodali su svoje akcije. Akcije su kupila preduzeća 

STADLUX REALESTATE d.o.o. Beograd i ARDOS HOLDING GmbH Austrija. Komisija za 

hartije od vrednosti nije reagovala na informacije koje su u to vreme preneli gotovo svi 

relevantni mediji u Srbiji, da iza kupaca akcija „Novosti“ stoji biznismen Milan Beko. Nakon što 

ARDOS HOLDING GmbH spušta svoj udeo u vlasništvu ispod 25%, a STADLUX REALESTATE 

d.o.o. prodaje svoje akcije, uspostavljena je sledeća vlasnička struktura: ARDOS HOLDING 

24,89%, TRIMAX INVESTMENTS 24,99%, KARAMAT HOLDINGS 12,55%, Republika Srbija 

29,52%, Fond PIO 7,15% i ostali akcionari 0,90%. Tek u novembru 2010. godine, gostujući u 

emisiji „IzmeĎu redova“ na RTV B92, Milan Beko je potvrdio da su i ARDOS HOLDING i 

TRIMAX INVESTMENTS i KARAMAT HOLDINGS njegove kompanije, uz tvrdnju da to nikada 

nije bilo sporno. Na posletku, 16. juna 2011. godine, Savet za borbu protiv korupcije je Višem 

javnom tužilaštvu u Beogradu podneo krivičnu prijavu protiv sedam osoba, zbog osnovane 

sumnje da su počinile krivična dela zloupotrebe službenog položaja, prevare, falsifikovanja 

isprave i udruživanja radi vršenja krivičnih dela. Kako su mediji preneli, prijavom su 

obuhvaćeni: bivši ministar za privredu i privatizaciju, Predrag Bubalo; većinski vlasnik 

„Novosti“, Milan Beko; predsednik Komisije za hartije od vrednosti, Milko Štimac; članovi 

Komisije, Dejan Malinić, ĐorĎe Jovanović i Dušan Bajec; kao i direktor NIP „Novosti“, Manojlo 

Vukotić.  

 

O slučaju „Novosti“ smo u više navrata pisali u ovim izveštajima, izmeĎu ostalog i vezano za 

neuspešne pokušaje preuzimanja „Novosti“ od strane nemačke WAZ-Mediengruppe. Navodi iz 

izveštaja Saveta za borbu protiv korupcije, nameću neophodnost da se ovaj slučaj detaljno ispita, 

a ono što dodatno zabrinjava su i navodi Saveta za borbu protiv korupcije o tome da jedan broj 

medija ovaj slučaj upadljivo ignoriše i o njemu ne izveštava, što bi moglo da svedoči o i dalje 

jakom uticaju odreĎenih centara ekonomske i političke moći na medije i način na koji oni 

izveštavaju o pitanjima od nesumnjivog javnog interesa u Srbiji. 

 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2011. 

 

2. Insistiranje Nacrta medijske strategije na nastavku privatizacije i povlačenju države iz 

medijskog vlasništva, o čemu smo već govorili u ovom izveštaju, izazvalo je oštre reakcije 

protivnika privatizacije. Tako je Nacrt strategije kritikovala Skupština grada Kragujevca. 

Skupština grada Kragujevca je, inače, osnivač Javnog preduzeća Radio televizija Kragujevac, 

koje bi, shodno Nacrtu, trebalo da bude privatizovano. Dnevni list „Blic“ piše da i u drugim 

gradskim radio i televizijskim stanicama koje se finansiraju iz opštinskih budžeta kažu da će ih 

privatizacija odvesti u propast, kao što je to bio slučaj u najvećem broju medija koji su do sada 

privatizovani. Niko od onih koji govore za ovaj list, meĎutim, ne komentariše navode da je 

upravo finansiranje javnih medija iz opštinskih budžeta, kreiralo neravnopravne uslove na 

tržištu, u kojima su brojni privatni i privatizovani mediji nužno propadali. Lider Saveza 

vojvoĎanskih MaĎara (SVM), Ištvan Pastor, i predsednik Nacionalnog saveta MaĎara, Tamaš 

Korhec, takoĎe su se usprotivili ideji da i mediji na jezicima nacionalnih manjina u Srbiji treba 

da budu privatizovani, prenosi „Danas“. Tamaš Korhec je za „MaĎar so“ („Magyar Szo“) čak 

rekao da će, ukoliko primedbe Nacionalnog saveta ne budu usvojene tokom kreiranja Medijske 

strategije, posredno pokušati da sruše Strategiju, uz učešće republičkih poslanika SVM-a i 

drugih manjina. Inače, upravo je Nacionalni savet MaĎara, na koga su preneta osnivačka prava 

na dnevni list na maĎarskom jeziku „MaĎar so“, koji je u državnoj svojini, smenio glavnog i 

odgovornog urednika tog lista, Čabu Presburgera, o čemu smo u ovom izveštaju takoĎe pisali. 

Podsećanja radi, Presburgeru je zamereno što nije dovoljno izveštavao o radu predsednika 

Skupštine Vojvodine, Šandora Egerešija, inače člana SVM, kao i zbog neizveštavanja sa 

konferencija za štampu koje je organizovao SVM i neobjavljivanja saopštenja SVM-a. Iz izjava 

lidera Saveza vojvoĎanskih MaĎara i predsednika Nacionalnog saveta MaĎara ne vidi se da 

predlažu mehanizme koji bi obezbedili zaštitu ureĎivačke nezavisnosti medija u državnoj svojini 

i situacije slične onoj koja se dogodila Čabi Presburgeru i „MaĎar So“-u. Na tome da višejezični 

mediji treba da ostanu u vlasništvu lokalnih samouprava insistira i Vlada Vojvodine, a takav stav 

pravda navodom da „su dosadašnja iskustva u privatizaciji pokazala da je, skoro svaki put, 

ugrozila funkcionisanje medija koji emituju programe na manjinskim jezicima.“ Nažalost, i 

„dosadašnjim iskustvima u privatizaciji“ često se spekuliše. Po podacima Agencije za 

privatizaciju, u Srbiji je, od usvajanja Zakona o radiodifuziji i Zakona o javnom informisanju, 

privatizovano 56 medija. U 18 od ovih 56 medija, došlo je do raskida privatizacionih ugovora. 

Nacrt strategije razvoja sistema javnog informisanja daleko je od toga da je savršen tekst kome 

se ne mogu pronaći mane. Ono što je, meĎutim, problematično, što kritike, posebno one koje se 

odnose na privatizaciju, dolaze po pravilu od onih koji su i lično zainteresovani u ovom procesu, 

s jedne strane, te što ne nude rešenja koja bi neprivatizovane medije sistemski zaštitila od 

uticaja države ili lokalnih samouprava kao vlasnika na ureĎivačku politiku, s druge strane. 

Jedini predlog u tom smislu dala je Kragujevačka inicijativa, koja sugeriše osnivanje 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za jun 2011. 

 

Savetodavnih odbora čije članove bi predlagale skupštine lokalnih samouprava sa konkretnog 

regiona, nevladin sektor, verske i manjinske zajednice. Takav Savetodavni odbor bio bi nadležan 

da bira i razrešava Upravne odbore državnih medija. Koliko god ovaj predlog delovao 

nedovršeno i koliko god se i njemu mogu uputiti više nego ozbiljene kritike, činjenica je da je on, 

kao takav, sve što je iko od protivnika privatizacije predložio po pitanju mehanizama zaštite 

medija koji bi ostali u državnoj svojini od uticaja države kao vlasnika na ureĎivačku politiku. 

 

 

 


